Формування ключових і предметних компетентностей на уроках природничого циклу в умовах особистісно зорієнтованого навчання
Значення компетентнісного підходу
для вивчення природничих дисциплін
Компетентнісний підхід у сучасній освіті є відповіддю на трансформаційні процеси, які відбуваються в сучасному суспільстві, зростання темпів зміни знань та технологій, глобалізацію світового господарства. Упровадження компетентнісного підходу пов'язане з необхідністю забезпечення відповідності вітчизняної системи освіти світовим освітнім стандартам, що сприяє конкурентоздатності українських випускників на міжнародному ринку праці, створює умови для їх саморозвитку та самореалізації, полегшує знаходження свого місця в житті. Питання упровадження компетентнісного підходу відображені в нормативних документах про освіту: у Концепції 12-річної середньої загальноосвітньої школи, Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, критеріях оцінювання навчальних досягнень учнів, програмах з природознавства, біології, хімії для середньої школи. Це питання розробляється у працях вітчизняних і зарубіжних учених.
Методичне забезпечення даного питання є недостатнім, не дивлячись на те, що сьогодні є сотні публікацій з даного питання. Але в методичних посібниках, які пропонуються на розробки уроків це питання, так як і проблема суб’єкт-суб’єктного навчання, постановка цілей уроку в умовах особистісно зорієнтованої технології навчання.
Отже, метою пропонованої статті є визначення шляхів трансформації складових процесу навчання, відповідних завданням реалізації компетентнісного підходу в освіті.
Як зазначає О. Пометун, компетентнісний підхід передбачає спрямованість процесу навчання на набуття школярами системи компетентностей: предметних, загальнопредметних і ключових. При цьому увага більшості авторів зосереджується на питанні формування ключових компетентностей особистості як найважливіших, найвагоміших, найбільш інтегрованих, необхідних людині для успішного життя та ефективної діяльності в різних сферах. У критеріях оцінювання навчальних досягнень учнів до ключових компетентностей належать такі: уміння вчитися, здоров'язберігаюча, загальнокультурна (комунікативна), соціально-трудова, інформаційна. Проте не менш важливим є набуття школярами системи предметних компетентностей, які полягають у здатності використовувати одержані під час вивчення окремих предметів знання та вміння з метою розв'язання актуальних проблем реального життя, обрання найбільш ефективного способу дій у різноманітних життєвих ситуаціях.
З цією метою здійснюю аналіз матеріалу уроку, зосереджуючись на його практичних аспектах, можливостях застосування цього матеріалу для розв'язання ситуацій і проблем реального життя. При цьому передбачені програмою знання та вміння розглядаються з позиції їх ролі в розв'язанні конкретних життєвих завдань. Подібний аналіз матеріалу уроку доцільно проводити з урахуванням основних аспектів прояву предметної компетентності: пояснювально-аналітичного, прогностичного, процесуального, дослідно-експериментального, практично-результативного, ціннісно-орієнтаційного. Для цього з'ясовуємо роль засвоєння школярами навчального матеріалу в поясненні, аналізі, прогнозуванні, оцінюванні фактів, явищ, процесів навколишньої дійсності. плануванні та здійсненні дослідної та практично-результативної діяльності. Саме на цих можливостях навчального матеріалу акцентується увага учні в у процесі визначення цілей уроку. Завдяки такому формулюванню цілей учні дізнаються не лише про те, що нового вони вивчать на уроці, але й про практичне значення засвоєного матеріалу, переваги, які він може дати в житті, проблеми, які допоможе розв'язати. Це сприятливо впливає на прийняття та осмислення учнями мети уроку як особистісно значимої, корисної, що сприятливо впливає на формування у них внутрішньої мотивації навчання.
Зазначимо, що позитивний вплив компетентнісного підходу на мотивацію учнів до навчання відзначає переважна більшість учителів та підтверджують результати педагогічного експерименту. Не секрет, що сучасніші учні більш прагматичні порівняно з їх ровесниками два десятиліття тому. І те, що учні часто не бачать для себе реальної користі засвоюваних знань і вмінь, негативно впливає на їх ставлення до освіти, знижує інтерес до навчання. Натомість, за умов компетентнісного підходу, увага учнів зосереджується на практичному значенні засвоюваного матеріалу, можливостях його використання в реальному житті, що сприяє формуванню в них пізнавального інтересу, позитивного ставлення до навчання.
Компетентнісний підхід надає надзвичайно широкі можливості" для створення змістової мотивації навчання, пов'язаної з усвідомленням школярами зв'язку навчального матеріалу та повсякденної життєвої практики, зі з'ясуванням можливостей його практичного використання, з розумінням суспільного й особистісного значення засвоюваних знань. З цією метою засвоювані знання та вміння розглядаються в особистісно та соціально значимому контексті, встановлюється їх зв'язок з певними ситуаціями з життя людини, суспільства, природи.
У межах компетентнісного підходу зв'язок навчального матеріалу з повсякденним життям та практичною діяльністю людини може здійснюватися в різних формах і на різних рівнях:
1. Навчальний матеріал ілюструється та пояснюється з допомогою прикладів з повсякденного життя. Відзначимо, що залучення прикладів і ситуацій з повсякденного життя дозволяє зробити навчальний матеріал не тільки більш цікавим, але й більш доступним і зрозумілим для школярів.
- Процеси та явища, що відбуваються в навколишньому світі, пояснюються із залученням наукових понять, законів і теорій. Як правило, це вимагає інтеграції навчального матеріалу різних предметів.
- Виявляється можливість використання одержаних знань для розв'язання різноманітних життєвих ситуацій і практичних проблем.
- Учні залучаються до практичної діяльності, яка вимагає використання одержаних знань і вмінь. Саме цей рівень зв'язку навчального матеріалу з життєвою практикою учнів є найбільш відповідним завданням формування компетентної особистості, оскільки загальновизнано, що компетентності набуваються та реалізуються виключно в діяльності, причому діяльності специфічній, відповідній тій компетентності, яка формується.
З діяльнісною природою компетентності пов'язується необхідність створення на уроці максимальних можливостей для самостійної, активної, різноманітної та різнопланової діяльності школярів. Це досягається використанням на уроках системи навчальних завдань, спрямованих на осмислення, систематизацію, узагальнення, поглиблення знань, а також пов'язаних з використанням одержаних знань і вмінь у різноманітних ситуаціях, наближених до реального життя. Систематичне виконання завдань, які передбачають застосування знань і вмінь у стандартних і нестандартних ситуаціях, сприяє засвоєнню школярами узагальнених способів діяльності, які можуть бути використані в реальних життєвих ситуаціях, є основою для формування компетентності.
Відбір життєвих ситуацій і проблем, які пропонуються учням для розв'язання, може здійснюватися на основі їх власного досвіду, фактів, які наводяться в засобах масової інформації, історичних прикладів, літературних джерел тощо.
Зміст освіти реалізується через різні форми та методи навчання. Відомо, що поширене в загальноосвітній школі фронтальне навчання не забезпечує реальної активності учнів, яка є обов'язковою умовою набуття компетентності. Недоліком фронтального навчання, на думку авторів, є відсутність диференціації, неможливість урахування різного ступеня підготовки, реальної бази знань, психологічних характеристик учнів. Адекватною завданням формування компетентності учнів визнається індивідуальна форма навчання, яка сприяє становленню самостійності, активності, відповідальності. Проте індивідуальна форма навчання не забезпечує достатньою мірою спілкування між учнями. Недоліки фронтального та індивідуального навчання компенсуються груповою формою навчання, що також добре узгоджується з реаліями професійної діяльності.
Розглядаючи методи навчання, відповідні завданням реалізації компетентнісного підходу, наголошуємо, що вони мають забезпечувати реальну активність школярів, розвиток їх творчого потенціалу.
Можемо узагальнити, що спільною особливістю методів навчання, які застосовуються для реалізації компетентнісного підходу в освіті, є переважання методів застосування знань і вмінь, високий рівень самостійності учнів, що реалізується в частково-пошукових і дослідних методах, пріоритетне значення практичних методів навчання. Також відзначимо важливу роль інтерактивних і проблемних методів, з використанням яких пов'язується набуття учнями здатності до спільної діяльності та розв'язання проблем.
Говорячи про діагностику навчальних досягнень школярів, маємо визнати, що виявлення результату компетентнісно спрямованої освіти — одне з найбільш складних завдань. З одного боку, результат виявляється не одразу: ним є подальша поведінка, діяльність, спосіб життя людини, які віддалені в часі. З іншого боку, складність діагностики компетентностей обумовлена тим, що компетентності виявляються ситуативно, у відповідних обставинах реального життя.
З метою діагностування компетентностей використовуємо систему завдань зростаючої складності, розроблену таким чином, щоб за результатами виконання учнями окремих завдань мати змогу виявити досягнутий ними етап набуття компетентності. Окремі завдання такої системи спрямовані на виявлення рівня засвоєння учнями передбачених програмою знань і вмінь, набуття здатності їх використання у стандартних і нестандартних ситуаціях, наближених до реального життя. Дані про набуття школярами компетентності дозволяють отримати також методи практичної перевірки: проведення школярами експериментального дослідження, виконання завдань, що вимагають практичних дій. Ефективною формою діагностики та контролю результатів практичної діяльності є учнівські конференції. До виступу на конференції учні готують повідомлення, звіти про результати дослідження, практичні рекомендації щодо розв'язання актуальних проблем реального життя, виготовлені колекції, зібрані експонати, результати виконання творчих або експериментальних завдань тощо.
Отримані результати діяльності розглядаємо як важливий показник набуття компетентності. При цьому звертаємо увагу як на результат виконання учнем певного завдання, так і на способи його досягнення. Це пояснюється тим, що зовні однакові результати часто можуть бути отримані різними способами, а за умов компетентнісного підходу засвоєння раціональних способів діяльності є більш важливим наслідком освітнього процесу, ніж виконання окремих завдань.
Отже, упровадження компетентнісного підходу створює сприятливе підґрунтя для формування пізнавального інтересу, позитивного ставлення до предмета, підвищення ефективності засвоєння навчального матеріалу.
|