Неділя, 19.05.2024, 01:11Головна | Реєстрація | Вхід

Меню сайту

Вхід на сайт

Пошук

Календар

«  Грудень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Архів записів

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Блог
Головна » 2014 » Грудень » 7 » З досвіду роботи
13:55
З досвіду роботи

 

Тема: Система роботи з формування здоров’язбережувальних та предметних компетентностей шляхом впровадження активних форм діяльності учнів.

(з досвіду роботи вчителя природничого циклу

гімназії біотехнологій №177

Черепної Наталі Василівни.)

                                                                                     Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся.

Китайська мудрість

                                                                                         Розум людський має три  ключі, які все відчиняють: знання, думка, уява – все у цьому.

В. Гюго

СЛОВНИК

Компетентність – набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватись на практиці.

Компетенція – суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини.

Компетентнісний підхід – спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані ключова, загально предметна і галузева компетентності.

Здоров’язберужувальна компетентність – здатність учня застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність  здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей.

Міжпредметна компетентність – здатність учня застосовувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей.

Біологічна компетентність – здатність учня застосовувати знання про закономірність функціонування живих систем, їх розвиток і взаємодію, взаємозв’язок із неживою природою, оволодіння основними методами пізнання живої природи , розуміння біологічної картини світу.

Географічна компетентність – здатність учня застосовувати знання про природу і соціальну складову географічної оболонки Землі, усвідомлення цілісного географічного образу світу, своєї країни.

Фізична компетентність – здатність особистості застосовувати основні фізичні поняття і закони для пояснення природних явищ і процесів, формування ставлення до фізичної картини світу.

Хімічна компетентність – здатність учня засвоювати знання про речовини та їх перетворення, хімічні закони і методи дослідження, формування ставлення до екологічних проблем і розуміння хімічної картини світу, вміння оцінювати роль хімії в житті людини.

 

Законодавчо-нормативна база системи природничої освіти

1. Закон України «Про освіту».

2. Державна національна програма «Освіта».

3. Закон України «Про загальну середню освіту».

4. Національна доктрина розвитку освіти.

5. Державний стандарт базової і повної середньої освіти.

6. Концепція безперервної екологічної освіти.

Освітня галузь «Природознавство» формує у школярів загальну систему знань про світ в якому вони живуть.   Метою освітньої галузі «Природознавство» є формування в учнів природничо-наукової компетентності як базової та відповідних предметних компетентностей як обов’язкової складової культури особистості і розвитку її творчого потенціалу.

  У зв’язку з перетвореннями в суспільстві й швидким нагромадженням знань збільшуються вимоги до підготовки учнівської молоді. Усе більш важливим завданням освіти стає не тільки передача знань, але й формування успішної людини. Тому підвищуються вимоги до професійної майстерності вчителя, найважливішим елементом якої є творчість. Творчий підхід робить уроки та  позакласні заходи  пізнавальними, цікавим, захоплюючими, як говорив А.П. Макаренко: «Дзвоники в душах дітей видають диво-мелодії – відповідна реакція дітей на творчий підхід учителя…».

   У практику моєї роботи увійшли нетрадиційні уроки, інноваційні методики, різноманітні варіанти дидактичних і рольових ігор. Позакласні заходи також спрямовані на формування позитивних комунікативних навичок міжособистісного спілкування, підвищення інтересу до вивчення природничих наук, розвитку творчих здібностей учнів.

   Формування практичної компетентності на уроках хімії Черепіна Н.В. щодо розпізнавання речовин та їх перетворень розпочинається з першого уроку в 7 класі в темі «Початкові хімічні поняття» та закінчується останнім уроком в 11 класі «Попередження забруднення довкілля при використанні органічних речовин в побуті». Вивчення відбувається за допомогою розв’язання навча­льних і практичних задач та опрацювання експериментальних даних у про­цесі вивчення хімії.

    Навчання хімії потребує раціонального застосування різних методів й організаційних форм навчання, як тих, що вже міцно нині закріпились в шкільній практиці – це проблемне навчання, групова робота, так і нових, зокрема інтерактивних методів, інформаційних технологій. 

Згубна дія тютюнопаління на уроках хімії демонструється наочними методами навчання, діти завжди вражені побаченим, видно, що багато з них замислюються над шкодою таких звичок. Дія кислотних дощів також демонструється практично. Враження учнів   завжди однакові – діти дивуються, замислюються, роблять висновки.

Особливо нові технології допомагають в формуванні здоров’язберігаючих компетентностей, які формуються в таких темах: «Початкові хімічні поняття», «Прості речовини. Метали і неметали», «Основні класи неорганічних сполук», «Розчини», «Найважливіші органічні сполуки». В 10-11 класі крім традиційних питань, що стосуються хімічних елементів, речовин і реакції, належна увага приділяється висвітленню наукового пізнання в хімії, ролі теоретичних і експериментальних досліджень. Матеріал має чітко виражене екологічне спрямування. Екологічна складова на уроках  представлена біосферними колообігами Оксигену, Нітрогену, вуглекислого газу, води та такими наслідками впливу діяльності людини на середовище, як парниковий ефект, кислотні дощі, використання органічних речовин у побуті.

Належна увага приділяється впливу хімічних чинників на здоров’я людини. Пояснюється згубна дія алкоголю наркотичних речовин.

Ефективності засвоєння знань сприяє застосування сучасних інформаційних технологій навчання. Результатом роботи над проектом стало ток-шоу «Алкоголю НІ!», яке підготували і провели учні 11-А класу для 8-10 класів.

    Ток-шоу «Алкоголю НІ!»  (Черепіна Н.В.)

Мета: розкрити шкідливий фізіологічний вплив спиртів на організм; виявити зв’язок між застосуванням спиртів та їх властивостями; з’ясувати значення етанолу та метанолу в народному господарстві.

Тип заходу: ток-шоу.

 

Вчитель. Сьогодні перед нами постали проблеми виховання молоді. У будь-якої людини існує кілька  основних потреб: «їжа», «тепло», «світло», «вода», «увага». Дитина доростає до віку 13-16 років. Підліток у цьому віці весь час намагається довести щось собі і оточуючим, стати самостійним, дорослим. А що для цього потрібно?  Правильно.  Робити те, що дозволено дорослим, але забороняється дитині. І юнак чи дівчина не усвідомлює згубності даних думок чи вчинків.  Ось тут проявляє себе наступна причина алкоголізму. Адже п’яний підліток не відчуває  страху, проблем, та й ще весело при цьому…

    Цю проблему неможливо повністю розв’язати без виховання тверезого способу життя. Чудовою формою антиалкогольного виховання є проведення учнями одинадцятого класу ток-шоу для учнів 8-10 класів. При цьому варто наголосити на зв’язку будови етилового спирту з його хімічними властивостями та особливостями його біологічного та хімічного впливу на організм, 

розглянути згубний вплив алкоголю на виховання, моральний вигляд і свідомість людини.

Ведучий.  Доброго дня, шановні леді та джентльмени!

Раді вітати вас на нашому інформаційному ток-шоу «Поміж люди»! Нашою сьогоднішньою темою  буде питання «Алкоголь? Користь чи шкода?» Досить важке питання. Сподіваємось, що після закінчення нашого ток-шоу ми все ж зможемо дати на нього відповідь. І так, вітаємо нашого першого гостя, який допоможе нам це зробити – відомий історик та літературознавець нашого часу.

Ведучий. Доброго дня.

Історик:  Доброго дня.

Ведучий: Я так розумію, що люди вживають алкоголь вже досить тривалий час. Але його шкода відкрилася людству досить нещодавно. Чи пам’ятає історія той день, коли це відбулося? І які негативні наслідки вона на собі відчула?

Історик: Ви абсолютно праві - Про п’янкі властивості спиртних виробів люди знали ще близько 10 тисяч років тому. Відомий мандрівник Міклухо Мак лай спостерігав за папуасами Нової Гвінеї, які не вміли ще добувати вогонь, але вже володіли прийомами виготовлення хмільних напоїв. Але майже одночасно з його появу люди вже відчули на собі його шкідливий вплив. Ті, хто відкрили спирт, були настільки вражені його надзвичайними властивостями, що дали йому постійну назву алкоголь, що означало «ніжний», «благородний». Деякі алхіміки охрестили його «водяною водою» і «водою життя», оскільки людина у стані алкогольного сп’яніння ставала веселою та рухливою. Але скоро прийшло розчарування – «вода життя» дуже жорстоко жартувала з людиною: свідомість її одурманювалась, а насолода була не справжньою, а уявною. І тоді вчені та лікарі перейменували алкоголь у «аква-мостіс», тобто «вода смерті». 

Ведучий: Ви знаєте, на багатьох лекціях мені доводилось вислуховувати запечеречення, начебто не можна надмірно згущувати фарби над питанням шкоди алкогольних напоїв, враховуючи тисячолітній досвід «пиття на Русі»? Цитую: «Всі ми випиваємо, але нічого - розвиваємося і начебто не деградуємо.»

Історик: Гадаю, більшість людей просто не знають правди. Є статистичні дані, починаючи з 17 століття. Споживання спирту в славянських країнах завжди було найнижчим серед великих країн світу – близько в 3 рази менше. Ці дані зібрані за двісті останніх років. Відомо також, що протягом століть вживалися лише слабкі «напої» типу браги, пива і медовухи, які готувалися вру

вручну і тому не могли бути виготовлені в таких масштабах, щоб задовольняти всіх.

Ведучий: Коли ж почалося активне вживання алкоголю?

Історик: Цікаве питання. Ще Один з ханів Золотої Орди придумав вельми вигідний спосіб підтримки влади. Він відкрив заклади, призначені для продажу горілки населенню. Цим відразу було досягнуто дві мети: по-перше, держава отримувала рясне джерело доходів, а по-друге, простолюдинам було дано засіб для втамування смутку і печалей, що, ясна річ, помітно знизило небезпеку народних виступів проти держави. Цю практику перейняв і Російський цар Іван 4.  Він також заснував категорію службовців, як "хрещені цілувальники", які цілуванням хреста приносили царю клятву всіма силами залучати народ до пияцтва "для збору грошей на государя і віру ". Але вже через деякий час населення обурилось, почало організовувати виступи проти насильницького спивання.

Ведучий: Це знизило рівень пияцтва на Русі?

Історик: Ні, влада насильно змушувала населення приохотитися до алкоголю. Було безліч методів – тверезників шмагали, повстанців піддавали репресіям.

Ведучий: Що ж, дякую. Ми дізналися, яким чином алкоголь прийшов у наше життя. Виявляється, він був дієвим способом влади керувати населенням. А що ж можна сказати про сучасний алкоголь? Чи представляє він для нас загрозу? Прошу надати слово власнику заводу по виготовленню алкогольної продукції та хіміку технологу за освітою.

Власник: Доброго дня. Знаєте, мене часто питаюсь, чи бачу я небезпеку у вживанні спирту. Моя відповідь – ні.
Ведучий: Ви стверджуєте, що алкоголь абсолютно безпечний?
Власник:  Спирти – органічні речовини, похідні вуглеводню, в яких один чи кілька атомів Гідрогену заміщені функціональною групою – гідроксильною – ОН.  За кількістю груп –ОН у молекулах розрізняють одноатомні (алкоголі), двоатомні (гліколи), трьохатомні (гліцерини) та інші. Нижчі одноатомні спирти - безбарвні рідини, вищі (починаючи з С12) тверді речовини. Етиловий спирт є одним з найбільш поширених представників одноатомних спиртів. Це безбарвна рідина з різким запахом, температура її кипіння 78,4ºС і замерзає за 110,5 ºС, змішується у будь-яких пропорціях з водою, спиртами, гліцерином, бензином та іншими органічними розчинниками. Етиловий спирт одержують різними способами: шляхом біохімічного та промислового синтезу. Зупинимось на промисловому синтезі. Під час цього синтезу етивий спирт одержують різними способами. Найдосконалішим методом одержання спирту є синтетичний. Він ґрунтується  на каталітичній гідратації етилену водяними парами.  Оскільки етилен і вода перебувають у газоподібному стані 

та реакція в цьому напрямку протікає зі зменшенням кількості молекул у суміші, то щоб змінити рівновагу в бік утворення етилового спирту, слід застосовувати підвищений тиск. Щоб при цьому реакція протікали з необхідною швидкістю, необхідно скористатися каталізатором і нагріти речовини. Ця реакція екзотермічна, і надмірне нагрівання прискорить реакцію. Установлено, що оптимальними умовами гідратації етилену є температура 280 - 300 ºС і тиск 70-80 атмосфер; каталізатор реакції – фосфорна кислота на твердому носії. Усі дії синтезу спрямовані на виділення чистого етилового спирту.

Ведучий: Це був– власник одного з Українських алкогольних заводів. А що ж можуть сказати нам наші медики? Варто послухати їх точку зору.

Медик: Найсильніше негативна дія етанолу позначається на нервово-психічній діяльності. Справа в тому, що в головному мозку концентрація алкоголю на 60-70% вище за концентрацію в крові, тому що в нервових клітинах міститься велика кількість жироподібних речовин, в яких спирт розчиняється краще ніж в крові. Алкоголь спричиняє поліневрити, енцефалопатити, психози. Він всмоктується у верхніх відділах травного тракту, через годину півтори його концентрація в крові стає максимальною. З крові він надходить в тканини та органи. У наслідок потрапляння дії спирту на слизову оболонку порожнини рота й шлунка посилюється виділення слини шлункового соку, що супроводжується підвищенням апетиту. Потрапляючи в кров, алкоголь спричиняє розширення периферійних судин. Порушується терморегуляція. Слід зазначити, що, тільки-но алкоголь потрапляє в кров, відразу ж у роботу включається органи внутрішнього біологічного самозахисту. В осіб, що страждають на алкоголізм, ураження  серцево-судинної системи, шлунково-кишкового тракту, бронхіти  і емфіземи легень. Ці люди частіш хворіють на інфекційні захворювання, страждають на авітаміноз.

Ведучий: Як нам щойно довели, алкоголь – страшний ворог для здоров’я. Та чи виявляє він небезпеку для тих, хто прагне швидко схуднути? З цим питанням нам допоможе відомі дієтологи

Дієтолог: Доброго дня. Знаєте, Як з'ясувалося, мало хто знає, скільки він споживає калорій з алкогольними напоями, але саме спиртне може бути винне в тому, що зайві кілограми не хочуть йти з організму. Наприклад, в одному келиху шампанського, за підрахунками, містяться 100 калорій (стільки ж можна знайти в шматку пирога). А келих вина фактично - порція шоколадного морозива (120 калорій). Випивши пару джина з тоніком, вважайте, що з'їли два немаленьких пудингу. А калорійність міцних напоїв майже рівносильна  соняшниковій олії.

Ведучий: Тобто, чим міцніших напій, тим більша його калорійність?

Дієтолог: Звісно. Калорії легше засвоюються організмом не з твердої їжі, а з напоїв.  Зараз люди віддають перевагу втамовуванню  спраги газованими напоями і соками. За підрахунками вчених, тільки питтям напоїв людина покриваємо щоденну калорійну норму. Вся рідина, випита за день, дорівнює більш ніж 2 тисячам калорій. Саме тому найбільш калорійними навіть на міцні напої залишаються коктейлі типу «Лонгер» та інші. Окрім спирту вони містять в собі цукри, барвники та інші добавки, що уповільнюють метаболізм та сприяють швидкому відкладанню жирів.

Ведучий: А якщо під час вживання цих напоїв відмовитись від іншої їжі?

Дієтолог: Це абсурд. Хотілося б дізнатися у глядачів, хто з них вживав алкогольні напої разом з певною їжею? (руки) Я гадаю, що майже ніхто не відмовиться від смачної закуски. У калорійних напоїв є ще один малоприємний побічний ефект: вони змушують нас більше їсти. Алкоголь містить так звані легкі або прості вуглеводи, наприклад, той же цукор. Вони дуже швидко всмоктуються і стрімко розщеплюються до глюкози, яка підвищує рівень цукру в крові, сприяє викиду інсуліну. І ми починаємо відчувати гострі напади голоду. Отже, біжимо до холодильника. І поповнюємо запаси жирів.

До речі, великі дози алкоголю гальмують нервові центри, що сигналізують про насичення. Активно випиваючи, людина не помічає, що переїдає - просто не відчуває почуття ситості.

Ведучий: А як щодо пива?

Дієтолог: Чесно кажучи, чи бачили ви колись, щоб пиво вживалося без закуски – солоненької рибки чи кальмарів? В більшості випадків такого не буває. Інакше пити буде просто не цікаво. А будь-яка їжа – додаткове джерело вуглеводів. На жаль, нічого крім них у спирті не знайдеться.

Сексопатолог: До речі про пиво! Дозвольте мені! Основні місця організму чоловіка за якими завдає удар зловживання пивом це серцево-судинна система, шлунково-кишковий тракт і зрозуміло статева система. В результаті через декілька років регулярного зловживання пивом чоловік отримує в «нагороду» стенокардію, підвищений артеріальний тиск, розвиток  яких в свою чергу може привести до інфаркту. Про те більшості представників сильної статі такі доводи здаються не надто переконливими для того, щоб розлучитися з шкідливою звичкою, в такому випадку слід задуматися про те, що шкода пива для чоловіків полягає  в розвитку імпотенції. У наслідок регулярного вживання пива відбувається зниження вироблення основного чоловічого статевого гормону – тестостерону. На тлі цього зниження можуть розвиватися різні патології чоловічої статевої системи.

Ведучий:Це були наші дієтологи. Невже алкоголь не несе суспільству жодної користі? В нас є гість, який має зовсім іншу думку. Вітаємо шеф-кухаря мережі Європейських ресторанів "Порто Мальтезе».

Шеф-кухар: Доброго дня. Ви знаєте, я та всі мої колеги вже давно відчули на собі корисні властивості алкоголю. Так, не треба мати особливі приписи або рецепти, щоб систематично вводити ложечку або навіть половину чайної ложечки спирту, горілки (або столову ложку виноградного вина) в будь-яке м'ясне блюдо або блюдо з птиці. Наприклад, антрекоти або курку досить змастити горілкою і дати полежати хоча б кілька хвилин, а краще півгодини, перед підсмажуванням, щоб алкоголь встиг вбратися. І при варінні м'яса корисно додати алкоголь на самому початку в ще холодну воду. Після теплової обробки алкоголю в продукті вже не залишиться.
Ведучий: І що ж дає нам така обробка?
Шеф-кухар: Це поліпшує консистенцію м'яса, робить його значно м'якше, ніжніше, прискорює процес приготування (від 10-15 хвилин до півгодини), дає гарантію повної дезінфекції продукту і звільнення його від будь-яких побічних запахів, гарантуючи абсолютну придушення усіляких паразитів, грибків і шкідливої мікрофлори - від гнильних бактерій до стафілококів. І як результат цієї «очисної роботи» - значне поліпшення і посилення чистоти смаку. В овочеві страви (в тому числі і в супи на початку приготування) рекомендується додавати виноградне вино в дозах від 1 чайної до 1-2 столових ложок. 
Дуже широко використовується алкоголь в кондитерських виробах і в морозиві. Він абсолютно необхідний для приготування такого виробу, як хмиз (вергуни), де зазвичай вживають 1-2 чайні ложки горілки на 1 кг тіста.
Будь-яке печива, пряники, здоби стануть краще, якщо ввести в тісто для них який-небудь вид алкоголю - спирт, горілку, вино, коньяк, ром. Дози тут довільні, але не менше 1 чайної ложки і не більше 1 ст. ложки на 1 кг тесту в перерахунку на спирт. Це буде сприяти рівності, красивому виду, пропекаемості і легкості, пористості кондитерського виробу, особливо якщо це виріб готується не на натуральних дріжджах, , а на штучних хімічних (сода, вуглекислий амоній, пекарський порошок).
Ведучий: Дякую, ми насправді дізнались досить багато нових способів використання алкоголю.

І все ж навряд чи сучасне суспільство використовує алкоголь лише в добрих цілях. На сьогоднішній день поширена проблема підліткового алкоголізму. В нашій студії є статист, який досліджував вживання алкоголю серед  молоді.
Статист: Доброго. Сьогодні я б хотіла докладніше розповісти про статистику вживання алкоголю серед української молоді. Опитування, що проводились 

серед населення досить-таки вражаючі. Загалом найбільш за все алкоголю вживаються люди у віці 25-34 років, трохи менше – 20-24. Підлітки, що вживають алкоголь, займають близько 9% від всього питущого населення. Ця цифра є досить великою. Особливо слід наголосити на тому, що перший раз спиртові напої в середньому діти починають пробувати вже в 10-12 років. Його вживання у нашій країні стрімко зросло за останні роки. На сьогоднішній день за рік на кожного припадає близько 20 л чистого випитого спирту. Починають з пива (найрозповсюдженішого напою), поступово переходячи на більш міцний алкоголь. Так виглядає співвідношення вживання алкоголю серед українців. Ще одне опитування показало, як часто вони його п’ють. В даній шкалі відсутній пункт «ніколи», що ще раз доводить – наш народ на межі. Нажаль саме через спиртне відбувається незліченна кількість злочинів. Динаміку їх зростання також ілюструє наступний графік. Алкоголь також став причиною різкої смертності населення. Україна займає за цим показником 2 місце.

Ведучий: Дякую. Сьогодні до нас завітав відомий психолог. Розкажіть, будь ласка, що  може статися в результаті алкогольного сп’яніння?

Психолог:    Можна стати посміховищем в очах навколишніх. Алкоголь викликає впевненість в собі та допомагає  розслабитись. Можна потрапити у в’язницю… Можна завдати непоправимої шкоди здоров’ю своєї майбутньої дитини. Навіть одна чарка алкогольного напою, яку вживає мати, здатна викликати  у новонародженого зародковий алкогольний синдром. Дані обстеження 820 дітей із сімей, де батьки п’яниці і алкоголіки. З них 39 народилися недоношеними і загинули, 16 – мертвонароджені, 121 – померли немовлятами, 38 – з фізичними вадами, що призвели до непрацездатності, 145 – психічнохворі,  55 - послаблений імунітет. Кількаразове, або часте вживання алкоголю справляє буквально спустошливий вплив на психіку підлітка. При цьому затримується не тільки розвиток вищих форм мислення, засвоєння етичних і моральних категорій та естетичних понять, а й втрачаються вже розвинені здібності.

Ведучий:   Сьогодні ти молодий, тобі лише 14 і майбутнє здається таким далеким і незрозумілим. Задумайся! Кожна випита тобою пляшка може коштувати тобі та твоїм майбутнім дітям щасливого життя. Адже хвороби, які отримаєш ти, та успадкують твої діти, можуть назавжди перетворити нормальне сімейне життя на пекло, коли заробляєш гроші на ліки, коли бачиш як страждають близькі, а зробити нічого не можеш.

    Сьогодні у нас була можливість розібратися в одній з головних проблем людства; почути відповідь на питання: «Чому ж люди п'ють?»; простежити шлях виникнення і поширення алкоголю; поглибити знання про спирти; довідатись багато корисної інформаціїпро вплив спиртів на організм людини, на самосвідомість кожної людини та суспільства в цілому. Пам’ятайте, що щасливе майбутнє – тверезе і світле майбутнє. 

   Велике значення в формування предметних, практичних та здоров’язбережувальних компетенцій має організація позаурочної роботи. Крім того робиться акцент на міжпредметні зв’язки.З цією метою було проведено КВК на екологічну тему, брейн-ринг. Враховувалось те, що екологія, як наука, поєднує в собі знання з усіх природничих наук.

Екологічний брейн-ринг

  Мета: визначити ступінь засвоєння учнями змісту екологічних знань, умінь та навичок, ступінь оволодіння основними поняттями; розвивати пізнавальний інтерес до екології та географії, що вчать раціональному співіснуванню із світом живої природи; виховувати любов, повагу і бережливе ставлення до природи рідної землі.

 

  У грі беруть участь 3 команди: 7-А, 7-Б та 7-В класу. Капітани команд жеребкуванням визначають послідовність відповідей команд.

   Команди представляються, презентують свою назву та емблему.

1 тур. Розминка.

  Ведучий задає питання (по 5 кожній команді), які містять 3 варіанти відповіді; зараховується лише перша відповідь. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

1. У якому році заснована Міжнародна Червона книга?

 А) 1850;

 Б) 1937;

 В) 1964.

2. Яка з цих рослин є ліаною?

 А) розмарин;

 Б) ваніль;

 В) естрагон.

3. Яку з цих екологічних проблем можна віднести до розряду глобальних?

 А) промислове забруднення басейну річки Дніпро;

 Б) наявність озонової діри над Антарктидою;

 В) забруднення акваторії Перської затоки нафтопродуктами.

4. Наука про сезонні явища в природі?

 А) екологія;

 Б) фенологія;

 В) біологія.

5. Значна кількість цих речовин утворюється в тканинах хвойних дерев, хрону, цибулі, часнику. Вони здатні пригнічувати ріст і розвиток шкідливих мікроорганізмів:

 А) фітогормони;

 Б) вітаміни;

 В) фітонциди.

6. Навіщо літають літаючі риби?

 А) рятуються від ворогів;

 Б) ловлять здобич;

 В) дихають повітрям.

7. Який птах вимірює температуру гнізда дзьобом?

 А) куріпка;

 Б) смітні кури;

 В) пінгвіни.

8. Назва якого з цих кораблів походить від назви птаха?

 А) фрегат;

 Б) корвет;

 В) есмінець.

9. У якої з цих тварин шия не повертається?

 А) собака;

 Б) крокодил;

 В) бегемот.

10. У яких тварин найбільше зубів?

 А) кашалот;

 Б) акула;

 В) голий слимак.

11. Яка тварина ніколи не п’є воду?

 А) верблюд;

 Б) коала;

 В) опосум.

12. У якого з цих тварин зуби не мають коренів?

 А) ссавці;

 Б) плазуни;

 В) земноводні.

13. Яка з цих тварин ніколи не спить?

 А) собака;

 Б)  дельфін;

 В)  окунь.

14. Яка країна вважається батьківщиною огірків?

 А) Індія;

 Б) Бразилія;

 В) Канада.

15. У якої з цих тварин малята народжуються зрячими?

 А) кіт;

 Б) кріль;

 В) заєць.

2 тур. Конкурс капітанів.(2 бали)

1. Яку квітку першою взяли під охорону? Це сталося в 1878 році в Швейцарії.

(Едельвейс)

2. Дикобрази не вміють плавати, але не тонуть у воді. Чому?

(Голки наповнені повітрям, які й тримають тварину на воді.)

3. Яка речовина становить більшу частину маси будь-якого живого організму?

 (Вода.)

 

3 тур. Відповідаємо разом. (правильна відповідь 3 бали)

1. Що є причиною глобального потепління на Землі? (Викиди підприємствами парникових газів у великих обсягах.)

2. Дайте визначення поняття «симбіоз». Наведіть приклади. (Процес співжиття живих організмів, від якого мають зиск всі учасники. Гриби + водорості – лишайник, дерева + гриби – мікориза.)

3. Чому навесні полювання на тварин заборонене? (У цей час настає період розмноження більшості тварин.)

4. У пінгвінів існують спеціалізовані «дитячі садочки». У якому випадку батьки здають туди своїх дитинчат?  (Коли вирушають на полювання.)

5. Чому павуку доводиться  щодня плести нову павутину? (За день павутина втрачає клейкість.)

6. Якими комахами зазвичай харчуються мурахоїди? (Термітами.)

7. Збільшення площі пустель – явище природне чи спричинене людиною? Відповідь обґрунтуйте.  (Причина – людська діяльність: відведення річкових вод на господарські потреби.)

8. Чому квіти, які розпускаються вночі, мають біле забарвлення? (Біле забарвлення краще видно комахам-запилювачам.)

9. Чому в розряд рідкісних потрапили майже всі хижі птахи? (їх вважають ворогами і знищують, їм потрібні великі незаймані угіддя для життя.)

   Підведення підсумків, визначення переможців.

КВК «Стежками України»

Мета: актуалізувати знання учнів про особливості природи рідного краю; формувати екологічну культуру учнів, бережливе ставлення до природи; розвивати пізнавальний інтерес, уміння працювати разом, користуватися додатковою літературою, виховувати творчі особистості учнів.

 

Ведучий: Людство хвилюють мир і війна, відносини з далекими і близькими сусідами, відкриття в медицині, економіці, новини науки і техніки.

    Мабуть, найбільшу насолоду й радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає природа. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. І ось сьогодні діти підсумуємо свої  знання про природу, про те, як уболівають за її майбутнє. На сцену запрошуються команди 8-А і 8-Б класів.

    Вихід, вітання і представлення команд.

 Конкурс 1.  Захист назви й емблеми команд.

   Слово журі.

Ведучий: «Жорстокість і неуцтво не думають про майбутнє». Ці слова Миколи Реріха нехай стануть пересторогою для всіх нас. А наші учасники мають довести протилежне. Адже в цьому конкурсі вони якраз і повинні показати свої знання.

 Конкурс 2. Розминка.

  1. До яких наслідків могло б привести раптове знищення комах?
  2. У багатьох снігових птахів є складна видова пісня і крім того набір коротких звуків, часто схожих у різних видів. Яка роль того виду сигналів у житті птахів7
  3. Наука, що вивчає взаємозв’язки організму з навколишнім середовищем та між собою.
  4. Ділянка природної території з обмеженням на один або кілька видів господарської діяльності з метою відтворення природних ресурсів, охорони рослин, тварин або ландшафтів у цілому.

Слово журі.

Конкурс 3. Заморочки з бочки.

  Пропонується витягти 1 представнику команди заморочку: назву пісні та пантомімою показати команді, команда повинна виконати цю пісню.

  1. В траве сідел кузнечик..
  2. У лісі, ей, у темному.

Слово журі.

Конкурс 4. Поезія і природа.

  Група вболівальників отримують байку. Вони повинні намалювати так, щоб члени команди могли назвати її назву або рядок з неї.

Слово журі.

Конкурс 5. Робінзонада.

   Домашнє завдання.

   Слово журі.

Конкурс 6. Як не крути, як не верти, а без пісні і ні туди і ні сюди.

 Команди повинні заспівати та інсценувати пісню.

  Слово журі.

Конкурс 7. Телеграма.

Ведучий: А тепер на хвилинку уявіть себе в казковому лісі. Ви проліски. Вас можна легко скривдити, затоптати. Напишіть, будь ласка телеграму з лісу людям, екологам, браконьєрам. Телеграма може бути веселою і сумною, суворою і милою, з висловленням подяки, але в будь-якому разі вони повинні бути короткими і чіткими.

  Слово журі.

Конкурс 8. Дуель.

   Команди по черзі задають одна одній питання.

Ведучий: Лише природа ніколи не відмовляється вчити нас. Лише природа завжди нова, тільки вона правдива, її ніколи не вивчити. Незнання природи – найбільша недбалість. Так давайте вчити разом. І тоді, сподіваюсь, справдяться лише оптимістичні прогнози нашого майбутнього.

     Слово журі.

Переглядів: 616 | Додав: natalia | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Copyright MyCorp © 2024 | Зробити безкоштовний сайт з uCoz